Welkom bij de Formule 1 op naar 2020. We gaan hier wat meer vertellen over de Formule 1 en de zaken die daar mee te maken hebben. Heb je trouwens de andere Formule 1 BLOG al gelezen?
Inhoudsopgave
- Wat veranderd er in de Formule 1 naar 2020?
- Waarom moeten de Formule 1 coureurs gewogen worden?
- Wat kost een Formule 1 auto?
- Wat verdiend een Formule 1 coureur?
- Welke coureurs wonen in Monaco?
- Welke Formule 1 auto is het snelst?
Wat veranderd er in de Formule 1 naar 2020?
Er veranderd in de Formule 1 van 2019 naar 2020 niet zo heel erg veel. We hebben het voor je uitgezocht in deze Formule 1 op naar 2020 en hier gebundeld. Het Formule 1-seizoen 2020 wordt het 71e Formule 1 seizoen. Daar verschillen de meningen soms over, want welke races in het verleden tellen we mee als Formule 1 race. Volgens de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) is dit dus het 71ste Formule 1 seizoen.
Superlicentiepunten
Een coureur die tijdens een officiële Formule 1 Grand Prix deelneemt aan een vrije training komt vanaf het seizoen 2020 in aanmerking voor extra FIA superlicentiepunten. Elke coureur die minimaal 100 kilometer in een vrije training sessie aflegt ontvangt een extra superlicentiepunt, tenzij hij of zij tijdens de sessie een strafpunten heeft gekregen door de stewards. De coureurs kunnen via deze wijze maximaal tien superlicentiepunten binnen een periode van drie jaar verdienen.

Kalender
We krijgen via ons Twitter account of ons Facebook account vaak de vraag: Waar rijd de Formule 1 vandaag? Nou, op 29 augustus 2019 heeft de FIA een voorlopige kalender bekend gemaakt voor het Formule 1 seizoen van 2020. Op 4 oktober 2019 werd de kalender definitief goedgekeurd door de FIA en telt het seizoen een recordaantal van 22 races. Voor 2020 staan de volgende Grand Prix op de kalender en kan je de Formule 1 bezoeken. Echter vanwege de Corona crisis zijn veel Grand Prix’s al afgelast en ziet de voorlopige kalender er ineens heel anders uit. Eind april is er wel een voorlopige Formule 1 kalender 2020 bekend gemaakt, maar deze is nog niet door de FOM bekend gemaakt en dus nog niet officieel.
- 5 juli Oostenrijk
- 12 juli Oostenrijk
- 26 juli Groot-Brittanië
- 2 augustus Groot-Brittanië
- 16 augustus Hongarije
- 23 augustus Hongarije
- 6 september Azerbeidzjan
- 20 september Singapore
- 27 september Rusland
- 4 oktober China
- 11 oktober Japan
- 25 oktober Amerika
- 1 november Mexico
- 8 november Brazilië
- 22 november Vietnam
- 6 december Bahrein
- 13 december Abu Dhabi

Kaarten voor het Formule1 seizoen 2020 koop je vertrouwd via Gootickets.com officieel ticketbureau voor Formule 1 en MotoGP tickets.
Maar wat veranderd er?
Dat betekend inderdaad dat er een aantal veranderingen zijn in de Formule 1 kalender van 2020 in vergelijking met de Formule 1 kalender van 2019. De Grand Prix van Vietnam wordt namelijk voor het eerst verreden op een nieuw stratencircuit in de hoofdstad Hanoi en de Duitse circuitontwerper Hermann Tilke heeft geholpen met het ontwerp van dit circuit. Ook komt de Grand Prix van Nederland terug voor het eerst sinds 1985 op de kalender van 2020. De Grand Prix van Nederland, ook wel de DutchGP20 genoemd wordt verreden op het Circuitpark Zandvoort.
Verder zijn er nog een aantal Grand Prix verplaatst op de kalender en zijn de Grand Prix van Azerbeidzjan, deze is namelijk verplaatst van april naar juni en de Grand Prix van de Verenigde Staten en de Grand Prix van Mexico zijn van plaats verwisseld op de Formule 1 kalender van 2020. En helaas hebben we ook afscheid moeten nemen van een Grand Prix en dat is de Grand Prix van Duitsland, deze is van de kalender verdwenen in 2020.


Teams en coureurs in 2020.
Ook bij de teams veranderd er in 2020 wel iets en daar vertellen we alles over in deze Formule 1 op naar 2020. We krijgen in 2020 een nieuwe coureur in de Formule 1 en dan is Nicholas Latifi. Latifi komt vanuit de Formule 2 en was daar de coureur bij DAMS en zal in 2020 gaan rijden in het Formule 1 veld als vaste coureur bij Williams.
Maar ook komt er weer een oude bekende op de startgrid in 2020 en dat is Esteban Ocon. Ocon was bij Mercedes de reservecoureur en zal in 2020 gaan rijden voor het fabrieksteam van Renault.

Afscheid coureurs
En als er nieuwe coureurs komen in de Formule 1 zonder dat er een nieuw Formule 1 team bij komt dan moeten we afscheid gaan nemen van coureurs. Aan het einde van 2020 hebben we afscheid moeten nemen van Nico Hülkenberg. Hulkenberg was coureur bij het fabrieksteam van Reanult en heeft geen contractverlenging gekregen voor 2020.
Maar ook bij Williams nemen ze afscheid van een coureur. In 2019 kwam Robert Kubica terug bij het team van Williams na een zwaar rally ongeval op 6 februari 2011. Tijdens deze rally proef botste Kubica hard tegen een vangrail en deze boorde zich vervolgens door zijn auto. Hierdoor kan Kubica zijn hand moeilijk gebruiken en reed hij met een aangepast stuurtje, zodat hij toch kon schakelen bijvoorbeeld. Maar ook bij Kubica is zijn contract niet verlengd voor 2020.
Maar ook bij de teams is er een veranderingen in 2020 en wel bij Torro rosso. Torro rosso krijgt namelijk een naamsverandering in 2020. Na 14 jaar zal de naam Torro rosso veranderen in Scuderia Alpha Tauri. Ze blijven wel gelieerd aan Red Bull omdat Alpha Tauri het kleding merk is van Red Bull. Ook blijft Alpha Tauri in 2020 met de Honda motor rijden net als Red Bull.
Ken jij alle andere Formule serie‘s?
Waarom moeten de Formule 1 coureurs gewogen worden?
Op ons forum krijgen we vaak de vraag waarom wegen ze de Formule 1 coureur? In deze Formule 1 op naar 2020 nemen we je mee in het gewicht van de Formule 1. Gewicht is een belangrijk gegeven binnen de autosport en zo ook binnen de Formule 1. Elke kilo dat je te zwaar bent levert tijdsverlies op per rondje en elke kilo dat je te licht bent krijg je straf voor of zelfs diskwalificatie.

Vanaf 2019 heeft de FIA besloten dat de gewichten van de auto en de coureur voortaan apart worden gezien binnen de Formule 1. Een Formule 1 coureur moet bijvoorbeeld minimaal 80 kilogram zijn. Alles wat hij te licht is moet hij als ballast meenemen. Let wel, dit gewicht is inclusief alle kleding en zijn helm. En het gewicht van de coureur samen met de Formule 1 auto moet minimaal 743 kilogram zijn. En om te zorgen dat alle teams en de coureurs zich aan die regel houden, moeten de coureurs altijd gewogen worden na elke sessie.
Wat kost een Formule 1 auto?
Op ons forum krijgen we ook vaak de vraag: Wat kost een Formule 1 auto. GP Fans heeft hierover een leuke video gemaakt en daar vertellen ze onder andere dat deze bedragen een gemiddelde zijn, omdat er natuurlijk per team wel verschillen zijn. Zo heeft het ene team een veel groter budget, zoals bijvoorbeeld Red Bull of Mercedes dan een anders team zoals bijvoorbeeld Williams of Racing Point.

“Goedkope” onderdelen
Maar we hebben voor jullie een overzicht gemaakt. Een setje banden kost bijvoorbeeld 1500 euro (per 4 banden dus). Dit lijkt heel duur, maar voor Formule 1 begrippen valt dat best mee. Een Formule 1 stuurtje bijvoorbeeld kost al ruim 60.000 euro en een achtervleugel van een Formule 1 auto kost al ruim 100.000 euro. Een benzine tank van een Formule 1 auto kost al 120.00 euro en het koelsysteem voor onder andere de motor kost al snel 190.000 euro. Maar het onderdeel dat we vaak kapot zien gaan bij een Formule 1 auto is de neus met de voorvleugel en die is niet bepaald goedkoop te noemen. Deze kost namelijk 250.000 euro. Dus toch best een pijnlijke bedoeling voor een team als de coureur zijn neus stuk rijd.

“Dure” onderdelen
En dan is het nu tijd om door te gaan naar de echt dure onderdelen. Een versnellingsbak kost bijvoorbeeld gemiddeld 500.000 euro, een half miljoen euro dus. En ook deze wordt meerdere keren per seizoen vervangen. Het onderdeel waar de coureur in zit, de monocoque, kost tussen de 600.000 en 1 miljoen euro. Gelukkig gaat die wat langer mee.

En dan zijn we aangekomen bij het duurste onderdeel van een Formule 1 auto en dat is de motor. Hierin verschillen de prijzen nogal, omdat het eraan ligt of je een fabrieksteam bent met een eigen motor of dat je een klantenteam bent die zijn motor bij een fabrieksteam inkoopt, maar gemiddeld is een Formule 1 team tussen de 6,5 miljoen en de 9 miljoen euro kwijt per motor. Wat een bedrag en dan te bedenken dat ze gemiddeld 3 motoren per seizoen verbruiken! En dan komen er nog een heleboel kleinere onderdelen bij en dat brengt het totaal bedrag van een Formule 1 op 13 miljoen euro. Dus om je vraag te beantwoorden, wat kost een Formule 1 auto? Een Formule 1 auto kost ongeveer 13 miljoen euro per stuk.
Hier de complete video van GP Fans.
Wat verdiend een Formule 1 coureur?
En als we het dan toch over geld hebben in de Formule 1. Wat verdiend een Formule 1 coureur eigenlijk? Dit is een vraag die erg lastig te beantwoorden is, maar het is on gelukt in deze Formule 1 op naar 2020. Meestal zijn dit de best bewaarde geheimen vanuit de contract onderhandelingen van een Formule 1 coureur, maar toch hebben we daar wat informatie over kunnen vinden. Maar nogmaals dit allemaal schattingen en dus zeker niet op de euro af kloppend, maar het geeft je een goede indicatie.

In 2019 was George Russel 1 van de coureurs die het minste verdiende, maar toch was dit nog ongeveer 180.000 dollar per jaar. Max Verstappen verdiend nog best aardig met ongeveer 13,5 miljoen dollar per jaar. Een heel groot verschil al met Russel bijvoorbeeld. Maar Lewis Hamilton was in 2019 niet alleen de kampioen op de baan, maar ook qua verdienen in 2019 is Lewis Hamilton een ware kampioen. Lewis Hamilton verdiende in 2019 namelijk ongeveer 57 miljoen dollar per jaar! En vergeet niet al deze bedragen zijn exclusief sponsor gelden. Voor sommige betekend dit dat er nog een paar miljoenen boven op worden gegooid. Kortom ook in de Formule 1 heb je hele grote verdieners.
Welke coureurs wonen in Monaco?
En aangezien de Formule 1 coureurs kennelijk lekker verdienen willen de meeste in een belasting paradijs wonen zoals Zwitserland, de Verenigde Emiraten of Monaco. Maar welke coureurs wonen er nou in Monaco. Uiteraard woont onze eigen Max Verstappen ook in het belastingparadijs Monaco. Maar ook Nico Hulkenberg en oud Formule 1 coureur Mika Hakkinen wonen daar. Ook Daniel Ricciardo woont in Monaco net als de wereldkampioen van onder andere 2019 Lewis Hamilton. Ook de oud Formule 1 coureurs Filipe Massa en Nico Rosberg wonen nog steeds in Monaco.

Welke Formule 1 auto is het snelst?
We krijgen ook vaak de vraag via Twitter, Facebook of ons Forum welke Formule 1 auto is het snelst? Dit is een vraag die zich niet zo makkelijk laat beantwoorden, maar we gaan het toch proberen in deze Formule 1 op naar 2020. Dit kan namelijk niet alleen per seizoen verschillen, maar ook nog eens per race. Een Ferrari die verschrikkelijk snel kan gaan op het Italiaans Monza vanwege de lange recht stukken, komt er op bochtige Hongarije bijvoorbeeld weer moeilijk door. Eigenlijk sinds het hybride V6 tijdperk is de Mercedes over het geheel genomen de snelste Formule 1 auto gebleken. Het is namelijk ook niet voor niets dat zij sindsdien alle constructeur en coureur kampioenschappen hebben gewonnen en zo ook in 2019.
Toch zijn in 2019 de gaten aardig dicht gelopen door de Formule 1 teams van Red Bul racing en Ferrari. Mercedes was niet meer op alle circuits het dominante team met de snelste Formule 1 auto. Na de zomerstop in 2019 kwam Ferrari bijvoorbeeld heel snel voor de dag, met name op de rechte stukken waren zij veel sneller dan Red Bull of Mercedes op dat moment. Dus de circuits zoals het Italiaans Monza of het Belgische Spa-francorchamps waren ideaal voor de snelle Ferrari met zijn lange rechte stukken.

Ferrari Fuelgate
Toch kwam Ferrari richting het einde van het seizoen in opspraak vanwege het zogenaamde fuelgate. Zij zouden een kabel tegen de fuel flow meter hebben aangelegd zodat deze niet juist kon registreren. Een Formule 1 auto mag namelijk maar een maximaal aantal liters brandstof verbranden. En omdat ze wellicht de fuel flow meter konden beïnvloeden konden ze ook meer brandstof verbranden. Nadat de FIA dit had verboden, leek de Ferrari een stuk minder snel.
Maar ook de Red Bull heeft het gat gedurende het seizoen aardig kunnen dichten en waren op sommige circuit absoluut de snellere, zoals tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2019. Wat een fenomenale race was dat.
Kortom, de vraag welke Formule 1 auto is het snelste is lastig te beantwoorden. Overal gezien was Mercedes het beste team in 2019 met de meest consistente en snelste Formule 1 auto in 2019. Ze werden echter dicht op de hielen gezeten en soms zelfs overklast door de op dat circuit snellere Red Bul of Ferrari.
Heb je nog meer vragen, stel deze gerust op ons forum. Er zijn daar veel race fans die jou vraag graag willen beantwoorden.
Gaan we de volgende keer de Formule E bezoeken of de Formule W serie bezoeken?